Thursday, July 01, 2010

pemimpin

pemimpin...
bler kte sebut pemimpin kter akan terfkr yg seorang pemimpin ni seorg yang terbaik dan sempurna segalanya..xde cacat celanya..tapi kdg2 wujud juga pemimpin yg lebih suka menggunakan kuasa mereka utk mendapatkan apa yg mereka mahu..

kdg2 bler kter bergelar pemimpin kter lupa perasaan org yg berada di bawah..kter bbs buat ape sahaja sehinggakan tanpa kite sedari kter buat mereka rasa tertekan dan menyampah dengan setiap perlakuan yg die buat..

kdg2 bler kter bergelar pemimpin kter bebas berkata2..sehinggakan kdg2 kata2 tu mampu mengguris kata2 org yang berada di bawah pimpinan kter..mungkin seorg pemimpin akan berkata mereka hnya mahu menegur dan membetulkan kesalahan..bg aku..teguran itu tak salah..tp biar la kna pd caranyer..jgn la berniat menegur tu utk memalukan org yg d tegur..

kdg2 bler kter bergelar pemimpin kter mudah utk menjatuhkan org yg kter x suka..hanya dgn satu ayat, org yg hndk di jatuhkan pasti akn hancur dan tidak akan berada pd tempat yg sepatutnyer die layak..mudah benar menjadi pemimpin..

kdg2 bler kter bergelar pemimpin,kter mahu sntiasa di hormati..tp kter lupa yg hormat tu hnya akan wujud apabila kter menghormati org yg berada di sekeliling kter..dan biler kter tidak hormat org yg berada di bawah kter, aku pasti hormat tu akan hilang ntah ke mana..jgn smpai org yg pernah di pimpin utk menjadi pemimpin akan hilang kepimpinannya kerana sikap org atasan yg terlalu mementingkan diri sendiri..

kdg2 bler kter bergelar pemimpin kter terlalu mengikut emosi..sehinggakan setiap tingkah laku kter di kawal oleh emosi..jgn smpai emosi menjadi raja dlm diri dan kter x mampu utk berfikir dgn rasional..setiap keputusan yg di buat biar la berlandaskan dgn akal fikiran yg waras dan tidak d pengaruhi dgn emosi yg x seimbang..

kepada sesiapa yg memnjadi pemimpin..jd la seorg pemimpin yg baik dan boleh menjadi kepada org yg berada di bawah anda..anda jgn lupa..anda sentiasa di perhatikan..

p/s: ini hnya la pndgn aku..setiap org mungkin mempunyai pndgn yg berbeza..

2 comments:

  1. bak kata jebat..raja adil raja disembah, raja zalim raja disanggah..pemimpin kena la bertoleransi kan. tau susah nak jadi pemimpin. Pemimpin kena berkhidmat utk orang dibawah dia bukan sebaliknya.panjang la pulak membebel.heheh.bertabah tau

    ReplyDelete